Birdhouse har udviklet kurset Oralmotorisk Aktivitetsterapi® (OMAT) i et dynamisk helhedssyn, hvor krop, aktivitet og deltagelse er i centrum og hvor der fokuseres på barnets nærmeste zone for mundmotorisk udvikling Oral NUZO®
På kurset d. 27. og 28. maj 2025 lærer du at undersøge og tilrettelægge individuelle mundmotoriske træningsprogrammer med en kombination af metoder, som er anerkendte i Danmark og Skandinavien, hvor der tages udgangspunkt i en helhedsorienteret forståelse for barnets eller den voksne persons forudsætninger for aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Kurset omfatter kropslige, emotionelle og kognitive forudsætninger som en naturlig del af en helhedsorienteret mundmotorisk undersøgelse og inddrager viden om og erfaring med Oral Placement Therapy øvelser, Morales konceptet, Bobath konceptet, Letsip øvelser, Oral NUZO, Marte Meo mm.
Dette grundkursus Oralmotorisk Aktivitetsterapi® (OMAT) erstatter de tidligere OPT Level 1 og 2 kurser.
Kurset tager udgangspunkt i en dansk terapeutisk kontekst med et tværfagligt fokus og samarbejde med forældre. Kurset indeholder en grundig gennemgang af, hvordan man foretager en systematisk og målrettet oralmotorisk udredning. Udredning og undersøgelse af mund og ansigt omfatter en helhedsanalyse af barnets totale situation set i relation til motivation, kroppens forudsætninger og omgivelserne. Det vil sige, at munden ses i tæt sammenhæng med hele personen. Der indgår analyse af spise- og drikkefærdigheder som en del af undersøgelsen.
Indhold:
- Kurset er velegnet for fagpersoner, der skal undersøge mundens sansemæssige og motoriske forhold for at afdække et barn eller voksen persons forudsætninger for at spise, drikke, stoppe savlen, udvikle vejrtrækning gennem næsen, minimere åbenstående mund samt andre mundmotoriske udfordringer, som også kan påvirke udtale.
- Eksempler på træningsplaner med børn og unge i forskellige aldre og med forskellige udfordringer.
- Hverdagstræning i forbindelse med måltider, hvor øvelser integreres i metoder til at spise og drikke.
- Træningplaner til forældre, der hjemmetræner deres barn.
- Eksempler på tværfagligt samarbejde omkring oralmotorisk træning, hvor forældre, terapeuter på skole eller daginstitution samarbejder med Birdhouse.
- Videoer af børn i danske omgivelser.
Dato: 27. og 28. maj 2025 kl. 9.00-16.00. Indskrivning fra kl. 8.30.
Forplejning: Morgenbuffet med friskbagt brød, frokost samt eftermiddags kaffe/te med brød og frugt.
Adresse: Birdhouse, Peder Skrams Vej 1, 5220 Odense SØ. Overnatning er ikke inkluderet, men vi anviser gerne til hotel med rabataftale.
Underviser: Helle Grøndahl, aut. ergoterapeut, OPT specialist Level 4 Advanced Professional, Systemisk Coach EMCC Senior Practitioner Level, Bobath Neuro-Developmental Pediatric Therapist (NDT).
Tilmelding: Bindende tilmelding senest 15.5.2025. Når du modtager ordrebekræftelse på din tilmelding, er du korrekt tilmeldt.
Materialer: udleveres under kurset..
Deltagerbevis udstedes efter kurset.
Oralmotorisk Aktivitetsterapi har fokus på træning af mundens sanser og motorik i et udviklende samspil.
Dette kursus indeholder både undersøgelse og træningsplan. Så man lærer både at undersøge mundmotorikken og at tilrettelægge mundmotorisk aktivitetsplan, hvor der er klar sammenhæng mellem de øvelser og de aktiviteter, som øvelserne skal forbedre eller udvikle.
Alle koncepter udvikles og nuanceres, når de anvendes i praksis gennem en årrække. Metoder og behandlingsteknikker ændres og tilføres ny viden og erfaring, så metoderne kommer til at passe til ens omgivelser. I Danmark og Skandinavien er vores nutidige børnesyn baseret på, at vi tager udgangspunkt i barnets perspektiv. Barnets iboende kompetencer og motivation er grundlæggende. Det kan gøre det vanskeligt at få udenlandske koncepter til at passe helt optimalt i en dansk kontekst, hvis koncepterne ikke er udviklet med samme børnesyn og samme relationelle helhedsforståelse.
På kurset anvendes NOT-S: Nordisk Orofacial Test - Screening. Birdhouse introducerede Oral Placement Therapy (ofte forkortet til OPT) som mundmotorisk træningsmetode i Danmark i 2013. Sara Rosenfeld-Johnson startede i 1990'erne med at udvikle metoden i en amerikansk kontekst og hun har været en stor inspiration for mundmotorisk træning. Sara Rosenfeld-Johnson udviklede Oral Placement-øvelser til at stimulere kæbe, læber og tunge med henblik på, at deres indbyrdes position i munden (= oral placering) blev mere præcise under spisning og tale. Oral Placement terapeutiske metoder har været anvendt i mange år af forskellige faggrupper over hele verden og også i Danmark. Logopæder, tale-hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter og tandlæger foretager undersøgelser og udarbejder træningsvejledninger til forældre og andre, som støtter barnets udvikling i dagligdagen.
En anden vigtig behandlingstilgang, som vi også har anvendt gennem en lang årrække i Danmark er Morales behandlingskonceptet. Jeg oplevede Dr. Rodolfo Castillo Morales første gang i 1997, da han var i Danmark og introducerede sit helhedsorienterede behandlingskoncept, som har fokus på 1./ Neuromotorisk udviklings- og kropsterapi, 2./ Orofacial regulationsterapi samt 3./ Stimulationshjælpemidler. Rodolfo Castillo Morales kom efterfølgende til Danmark i flere år og underviste på sine kurser, og hver gang ønskede han, at Birdhouse skulle være tilstede på den kursusdag, som omhandler orofaciale problemstillinger, så vi kunne præsentere vores mundmotoriske hjælpemidler. Morales var selv uddannet bl.a. hos Karel og Berta Bobath, som udviklede Bobath konceptet også kendt som Neuro-Developmental Therapy (NDT). Rodolfo Castillo Morales og jeg udviklede et godt fagligt venskab gennem årene og han var et åbent og nysgerrigt menneske, som bidrog med meget væsentlige forståelser og metoder i terapeutisk arbejde med børn med funktionsnedsættelser i Danmark og Europa. Letsip produkter og øvelser er udviklet efter inspiration af Morales.
Bobath konceptet har været en stor og vigtig ramme for terapeutisk arbejde med børn med CP gennem en lang årrække. Jeg har selv en 8 ugers intensiv uddannelse i børne Bobath konceptet, som bl.a. har særlig fokus på tværfagligt og klientcentreret samarbejde om børns mundmotoriske problemstillinger. Derudover har jeg et Marte Meo kursus og er også europæisk certificeret som systemisk coach med udgangspunkt i anerkendende psykologi.
OMFT (Orofacial Myofunctional Therapy), FOTT (Facio Oral Tract Therapy) samt SOS Feeding (Sequential-Oral-Sensory) er andre væsentlige behandlingskoncepter, som har relevant og stor udbredelse i Danmark.
De nyeste træningsøvelser vi implementerer i vores danske oralmotoriske praksis er fra Letsip. Træningsredskaberne er udviklet i Norge efter inspiration af Morales og der anvendes bl.a. sonisk vibration som ekstra stimulation til at initiere muskelbevægelser i og omkring munden. De soniske vibrationer giver mulighed for helt individuelt tilpasset stimulation til hver klient. Letsip øvelserne hjælper til at øve nye bevægemønstre, som påvirker spisning, drikke og udtale.
Dette kursus erstatter de ”gamle” amerikanske OPT kurser, som de har været i flere årtier. OPT kurserne var i mange år drevet af Sara Rosenfeld-Johnson, som havde primær fokus på høj faglighed, men hun har nu trukket sig tilbage fra firmaet, som hun grundlagde. Birdhouse ønsker fortsat at have et stærkt fundament baseret på specialiseret høj faglighed, så derfor har vi valgt at samle det bedste fra dansk og international evidensbaseret praksis i et helt nyt kursus. Når der sker et paradigmeskift i opfattelsen af, hvordan børn bedst støttes i deres udvikling, så sker det over mange år. I Danmark og Skandinavien har vi nu et børnesyn, som bygger på respektfulde relationer og ligeværdig kommunikation med barnet. I den nye børnesyn har vi en fælles forståelse af, at barnets perspektiv er vigtigt. Det afspejler sig i vores valg af pædagogiske metoder også til mundmotoriske øvelser. Som fagpersoner er vi forpligtede til at udvælge de metoder, som passer bedst i en støttende relation med barnet, så vi mixer det bedst egnede til hver enkelt barn eller klient fra flere forskellige koncepter. Denne baggrund af forskellige koncepter, som alle anvendes med samme udgangspunkt i en forståelse for det nye børnesyn i Danmark danner den evidensbaserede praksis, som dette kursus bygger på.
Det er altid nødvendigt at inddrage mange forskellige aspekter i mundmotorisk træning for at barnet udvikler nødvendige færdigheder og på dette kursus præsenteres skabeloner, som gør det overskueligt at udvælge det relevante ift. hvert barn. De forskellige aspekter er inspireret af ICF modellen, som har deltagelse som centralt punkt. Der tages hensyn til barnets fysiske, psykologiske og sociale forudsætninger for at deltage i enkle mundmotoriske øvelser.
ICF-modellen er udviklet af WHO som en bio-psyko-social ramme for afklaring af en persons udfordringer og behov. Det er bl.a. 1/ Kropslige forhold som siddestilling, tonus, postural kontrol, sensoriske og motoriske forudsætninger mv. 2/ Personlige forhold: følelser, kognition, motivation mv. 3/ Sociale aspekter som kommunikation, relationer, fysiske omgivelser mv.
Birdhouse har udviklet dette kursus, som indeholder ressourceorienterede terapeutiske øvelser, der anvendes i et helhedssyn og er baseret på evidensbaseret praksis. De mundmotoriske øvelser tilrettelægges i et nutidigt skandinavisk børnesyn, som vægter inddragelse og motivation med respekt for barnets perspektiv.
Kurset Oralmotorisk Aktivitetsterapi tager udgangspunkt i en anerkendende pædagogisk tilgang både i de terapeutiske øvelser og i vejledning til andre fagpersoner og forældre. Derudover indeholder kurset også målsætning af mundmotorisk udvikling som en del af træningsplanen. Der tages udgangspunkt i sammenhængen mellem sanser og bevægelser, som relateres til mundmotoriske aktiviteter, der har betydning for barnet.
Oralmotorisk Aktivitetsterapi anvender almindeligt kendte terapeutiske metoder, som passer med de grundlæggende værdier, som det nye børnesyn bygger på. Der inddrages metoder og terapeutiske tilgange til tværfagligt samarbejde og forældreinddragelse. Der anvendes inspiration fra Marte Meo og anerkendende psykologi i al kommunikation med børn, fagprofessionelle og forældre, hvor der lægges vægt på at fokusere på de positive tiltag og øvelser, som virker godt.
Kurset handler således både om mundmotorisk undersøgelser og orale sansemotoriske øvelser, og derudover også formidling af øvelser og planlægning af samarbejde omkring mundmotoriske forhold.
Dette kursus formidler viden om og inspiration til:
- Undersøgelse af mundmotoriske forhold.
- Tilrettelæggelse af mundmotoriske øvelser.
- Specifik målsætning på kort og lang sigt.
- At arbejde med mundmotoriske problemstillinger i et anerkendende samarbejde med både børn og voksne.
- Formidling af barnets nærmeste zone for mundmotorisk udvikling (Oral NUZO).
Emner:
Hvordan undersøger vi mundmotorikken og får overblik over barnets forudsætninger?
Hvordan afgør vi, hvad der er indenfor barnets nærmeste udviklingszone - Oral NUZO?
Hvordan tilrettelægger vi mundmotoriske øvelser, så de bliver en naturlig del af hverdagsaktiviteterne?
Hvordan definerer vi både langsigtede færdigheds-aktivitetsmål og kortsigtede delmål?
Hvordan evaluerer vi mål?
Hvordan sikrer vi, at andre personer laver øvelserne korrekt?
Hvordan vejleder vi på en ressourceorienteret måde?